خواص سرکه سیب

 

سرکه سیب یکی از انواع سرکه هاست با اسم انگلیسی apple cider vinegar کاربردهای فراوانی دارد که شاید با شنیدن آن تعجب کنید؛ اما واقعیت این است که سرکه سیب خواص فوق‌العاده‌ای را به عنوان یک ماده غذایی، زیبا کننده پوست و مو، ضدعفونی‌کننده و ... دارد که می‌توانیم با استفاده از آن بسیاری از نیازهای روزانه خود را برطرف کنیم.

 

خواص سرکه سیب برای سلامت بدن

 

  1. تنظیم قند خون بدن

سرکه سیب با تنظیم هورمون انسولین در بدن باعث جلوگیری از دیابت نوع 2 می‌شود و آن را به تأخیر می‌اندازد. ازآنجایی‌که دیابت و قند خون بالا یک بیماری شایع در ایران و دنیا است و خیلی از ما از این بیماری رنج می‌بریم بهتر است در رژیم غذایی خود مقداری سرکه سیب را بگنجانیم.

 

  1. ماده شستشوی پوست صورت

سرکه سیب یک پاک‌کننده خوب برای سلول‌های مرده و چربی روی پوست است. روزانه یک پیمانه سرکه سیب را با 2 پیمانه آب در ظرفی ریخته و با استفاده از پنبه پوست خود را تمیز نمایید.

 

  1. دردهای عضلانی

اسید استیک موجود در سرکه سیب یک مسکن قوی برای دردهای عضلانی است. اگر ورزش می‌کنید و ورزشکار هستید یکی از ماده‌های مؤثر تسکین درد عضلات شما سرکه سیب است.

 

  1. سم‌زدایی بدن

1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب باعث سم‌زدایی بدن و بهبود گردش خون در غدد لنفاوی می‌شود و به افزایش ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

  1. کاهش کلسترول مضر بدن

بر اساس تحقیقات انجام‌شده مصرف روزانه 15 تا 20 میلی‌گرم سرکه سیب باعث کاهش کلسترول بد بدن می‌شود. درصورتی‌که از چربی وکلسترول بالا رنج می‌برید به شما توصیه می‌کنیم روزانه مقداری سرکه سیب مصرف کنید.

 

  1. بهبود سلولیت

سرکه سیب با شکست ساختار چربی‌های بدن تأثیر خوبی در بهبود سلولیت بدن دارد.

 

  1. درمان تاول

خاصیت ضدعفونی‌کننده سرکه سیب با میکرب‌های تاول مبازره کرده و باعث کاهش التهاب و بهبود تاول می‌شود.

 

  1. بهبود حالت تهوع، استفراغ و بیرون‌روی و دل درد

مقداری سرکه سیب و عسل را در آب جوش با هم ترکیب کرده و میل نمایید این کار باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ و بیرون‌روی می‌گردد.

 

  1. عفونت مجاری ادرار

اگر مشکل عفونت مجاری ادرار دارید مقداری سرکه سیب را در آب وان حمام ریخته و در وان خود را شستشو دهید. خاصیت ضدعفونی‌کننده سرکه باعث کاهش میکرب‌های ناحیه مجاری ادراری می‌شود.

 

  1. برفک نوزاد

 

در هنگامی‌که نوزاد شما برفک دارد نوک سینه خود را با آب و سرکه شستشو دهید تا به تمیزی ناحیه سینه کمک نماید.

 

  1. بهبود عملکرد کیسه صفرا

مقداری سرکه سیب را در آبمیوه طبیعی ریخته و قبل از غذا بنوشید تا باعث بهبود عملکرد کیسه صفرا شما شود.

 

  1. بهبود خارش پوست

درصورتی‌که پوست شما بر اثر گزیدگی حشرات و یا حساسیت خارش دارد کافی است مقداری سرکه سیب را با پنبه بر روی پوست خود بمالید تا سرکه سیب خارش پوست شما را کاهش دهد.

 

  1. بهبود گلودرد

گلودرد ناشی از حساسیت یا سرماخوردگی را می‌توانید با قرقره سرکه سیب در آب گرم کاهش دهید. این کار محیط دهان را اسیدی کرده و ضدعفونی‌کننده طبیعی و مفیدی است.

 

  1. شستشوی سینوس‌ها و کاهش گرفتگی بینی و سینوزیت

محلول آب گرم و سرکه سیب را در سینوس‌های خود وارد کنید و آنجا را پاک و تمیز کنید. سرکه سیب از رشد میکرب‌ها و باکتری‌های سینوس‌ها جلوگیری کرده و باعث رفع گرفتگی بینی می‌شود.

  1. درمان سکسکه

به گفته برخی منابع یکی از موارد درمانی سرکه سیب جلوگیری از سکسکه است. سرکه سیب باعث تحریک اعصاب گلو شده و راه انتقال پیام سکسکه را مختل می‌کند.

 

منبع: مجله اینترنتی بیست ستون